۲۶ مهر ۱۳۹۶

شعار جدید   

راه اندازی Elastix

 
 elastix
 
 
راه اندازی یک سیستم تلفنی با محصولات کدباز یکی از پیچیده ترین کار هایی است که یک مختصص ممکن است انجام دهد، در بحث راه اندازی،شما درگیر مفاهیمی از سخت افزار گرفته تا شبکه و نرم افزار خواهید شد، هر ضعف و یا کمبود دانش و تجربه در این بخش باعث عدم کارکرد درست سیستم شما خواهد شد، به همین علت است که احتمالا با بسیاری از موارد برخورده اید که جایی استریسک (الستیکس)  راه اندازی شده ولی کیفیت مطلوب ندارد، در این طور مواقع مشتری ها مشکل را از دید ضعیف بودن سیستم تلفنی می بینند اما ما به عنوان متخصص می دانیم که استریسک(الستیکس) بر روی کیفیت تماس کمترین نقش را دارد ! و هزاران نکته دیگر است که بر روی کیفیت یک سیستم تاثیر میگذارد کافی است کسی که سیستم تلفنی را راه اندازی کرده است برخی از آنها را رعایت نکرده باشد.
افراد کمی هستند که دانش کافی برای راه اندازی این نوع سیستم ها را دارند، این دانش در بخش های مختلفی قرار دارد در این مقاله نکات لازم برای انتخاب سخت افزار و راه اندازی سیستم الستیکس را با توجه به تجربه و دانش خود بیان می نماییم. امیدوارم این دانش به کمک شما بیایید تا سیستمی حرفه ای و کاملا بی نقص راه اندازی کنید. بیشتر تمرکر  بر روی سخت افزار و پیش نیاز ها برای راه اندازی سیستم تلفنی است.

 

انتخاب یک سرور مناسب
منظور از سرور یک میزبان برای برنامه الستیکس(استریسک) است، می توانید از یک Rassbperry pi کوچک یا یک سرور HP پرقدرت را انتخاب کنید اما یک انتخاب درست می تواند در مواقعی از شکست پروژه به دلیل ضعف سخت افزار جلوگیری کرده و یا حتی باعث صرفه جویی به دلیل عدم استفاده از سرور های بی جهت قدرتمند گردد.
الستیکس(استریسک) به طور پیش فرض هیچ محدودیتی برای تعداد مکالمات ندارد، این محدودیت سخت افزار و مهم تر از آن نرم فزار است که ظرفیت سیستم را تعیین می کند پس این چند خط بعدی را فقط به عنوان تجربه و یک توصیه ببینید و به هیچ عنوان ارزش علمی ندارد.

 

سرورالستیکس خود را 2 تکه کنید.
نگذارید سرور شما خیلی بزرگ شود، به نظر من 150 مکالمه همزمان رقم مناسبی است. اگر قرار شد برای جایی با 600 داخلی و 300 مکالمه همزمان سیستم تلفنی با استریسک راه اندازی کنید، این کار را با نصب 2 الستیکس(استریسک) کنار هم انجام دهید، استریسک ها می توانند کنار هم به راحتی و به صورت یکپارچه کار کنند، پروتکل DUNDi استریسک برای همین منظور طراحی شده است.

 

 استفاده از هارد های SSD برای ضبط مکالمات
ضبط مکالمات، بیشترین بار را روی سیستم و پردازنده شما می آورد، در واقع از طرفی ضبط صدا و از طرف دیگر درگیری سیستم با نوشتن روی هارد دیسک باعث مشکلات سیستم با ضبط مکالمه می شود. اگر از هارد های معمولی استفاده می کنید از ضبط مکالمه بر روی این سیستم استفاده نکنید یا حداقل قول ضبط تمامی مکالمات به مشتری ندهید، شاید در بهترین حالت شما موفق به ضبط 30 الی 40 مکالمه همزمان بشوید و بیش از این باعث از کار افتادن سیستم شما بشود. اما راه حل چیست؟ 2 راه رایج وجود دارد:
1. استفاده از هارد های پر سرعت 2. ضبط مکالمات خارج از سیستم و با شنود شبکه متصل به سرور
راهکار 1 باز هم پردازش روی سیستم شما می آورد اما بسیار کمتر از حالتی که است که از هارد های معمولی استفاده می کنید، هارد های SSD برای این کار ایده آل است.
راهکار 2 دیگر هیچ باری روی سیستم تلفنی شما نیست چون ضبط خارج از سیستم و توسط دستگاه دیگری انجام می شود. این راهکار دو اشکال دارد 1. هزینه نسبتا زیادی 2. معمولا این نرم افزار های یا سخت افزار های ضبط مکالمه تضمین 100% برای ضبط نمی دهند و ممکن است درصدی از مکالمات را از دست بدهید.
 استفاده از هارد های SSD برای صندوق صوتی
صندوق صوتی نیز وضعیتی مشابه ضبط مکالمات دارد، اگر سیستمی راه اندازی می کنید که دارای کاربران زیاد و صندوق های صوتی فراوان است استفاده از هارد های SSD را در الویت قرار دهید.

 

از IPPhone های معتبر استفاده کنید:
IPPhone ها نقش بسیار مهمی در کیفیت صدای شما را دارند، متاسفانه در بازار ما گوشی های چینی و متفرقه بسیار زیاد یافت می شود و برخی افراد به دلیل نداشتن آگاهی لازم از تبعات استفاده از آن ها و فقط به دلیل هزینه پایین، آنها را خریداری می کنند، هرگز یک گوشی بی کیفیت و ارزان نخرید!

 

استفاده از کارت صدا
یک تلفن نرم فزاری یا همان سافت فون تضمین کننده کیفیت صدا نیست و شاید حتی درست است بگوییم این وظیفه سافت فون نیست، اما خوب کمتر کسی را می بینید از یک سافت فون روی کامپیوتر یا لپ تاپ راضی باشد ! این فقط به دلیل کارت صدای ضعیف روی لپ تاپ یا کامپیوتر شماست، دقت کرده اید همین سافت فون روی یک گوشی موبایل خوب که نصب می شود کیفیت عالی دارد؟ این به خاطر وجود چیپست های قوی پردازش صدا در گوشی های موبایل است.
راهکار این است که برای کامپیوتر و یا لپ تاپ خود یک کارت صدا بخرید (مثلا برند Creative) این کیفیت صدای سافت فون شما را تضمین می کند، رعایت این نکته بخصوص برای مرکز تماس ها که از سافت فون استفاده می کنند، الزامی است.

 

 از گیت وی و کارت های شهری معتبر استفاده کنید
ارتباط با شهری، بخش مهمی از یک سیستم تلفنی ویپ را در بر می گیرد، اینکه کارت استفاده کنید یا گیت وی بستگی به نوع راه اندازی و سناریو شما دارد، اما فراموش نکنید کیفیت پایین ساخت و تجهیزات مورد استفاده در این تجهیزات قطعا در کیفیت صدا، قطعی مکالمه، اکو و بازگشت صدا تاثیر گذارد خواهد بود، برای کارت 2 برند معتبر وجود دارد دیجیوم و سانگوما. سراغ دیگر برند ها بخصوص کارت های چینی نروید مگر آنکه هزینه بسیار کمی برای راه اندازی دارید، در این صورت باید کیفیت پایین مکالمه را بپذیرید.
در مورد گیت وی نیز یک نکته ساده وجود دارد و آن این است که گیت وی چینی نخرید! گاهی اوقات این گیت وی ها آنقدر شما را دچار مشکل می کنند که شما مبجور می شوید این دستگاه را از پروژه خارج کنید و دوباره برای گیت وی جدید هزینه بپردازید، گیت وی های معتبر فراوانی وجود دارند که اکثرا برند های امریکایی هستند. (دیجیوم و سانگوما، گیت وی نیز دارند که کیفیت عالی دارد)

 

 از کارت های با اکو کنسلر استفاده کنید.
اگر خطوط شهری زیادی دارید مثلا 32 خط شهری آنالوگ و یا خط شهری E1 و همچنین در نظر دارید از کارت در پروژه استفاده کنید، حتما از کارت های دارای قابلیت اکوکنسلر سخت افزاری استفاده کنید، به دلیل زیر ساخت های ضعیف مخابراتی و دیتا در شبکه داخلی کشور مکالمات بسیاری دارای نوسان، نویز و اکو هستند، ماژول های سخت افزاری اکو کنسلر کمک بسیاری به داشتن یک صدای یکدست می کنند.هرگز یک سیستم تلفنی VOIP را بدون VLAN بندی شبکه، راه اندازی نکنید.
سیستم تلفنی ویپ را بدون  VLAN راه اندازی نکنید(سیستم های دارای بیش از 20 داخلی)، VLAN یک امکان روی بستر شبکه است که معمولا توسط سوئیچ های Smart ارائه می شود، این امکان باعث بوجود آمدن یک منطقه اختصاصی برای ترافیک تلفنی (ویپ) شبکه شما می شود، بسیاری از مشکلات بوجود آمده در پروژه ها به دلیل اختلالات شبکه داخلی یک مجموعه است پس فراموش نکنید راه اندازی ویپ در یک مجموعه بدون VLAN بندی شبکه دارای ایرادات بسیاری خواهد بود، این نکته را به عنوان قانون در تمامی پروژه ها در نظر بگیرید.
الستیکس هیچ تاثیری در کیفیت صدای شما ندارد !

اطلاعات تماس

 تلفن
تلفن :      09120766109                                         
بدلیل مشکل مخابرات با همراه تماس بگیرید
                                                                      
 ایمیل   ایمیل : info@acomsystem.ir               
             

ساعات کاری شرکت :                                 

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 18

پنج شنبه از ساعت 9 الی 13

ًQRcode

 

 

 

آخرین مقالات

4 اشتباه بزرگ و رایج به هنگام ارسال ایمیل و نحوه ی رفع این اشتباه‌ها

به تازگی گوگل امکان انصراف از ارسال ایمیل را به سر

معرفی اجمالی سیتریکس

سیتریکس, نرم افزار سیتریکس, راه اندازی سیتریکس, نص
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آکام سیستم ویانا می باشد.